گروهی از متخصصان مهندسی پزشکی زخم پوش چندلایه ی هوشمندی را با استفاده از فناوری نانو برای زخم‌های بیماران دیابتی تولید کردند.

طهورا ابراهیمی، از بخش تحقیق و توسعه شرکت هما زیست بسپار درمورد فعالیت‌های این شرکت توضیح داد: این واحد فناور در حوزه ی تجهیزات پزشکی فعال است و محصولات ما به دو دسته پوشاننده های زخم و متوقف کننده های خونریزی تقسیم می‌شوند و در طراحی و تولید آنها از افزودنی‌های نانو استفاده شده است.

وی افزود: یکی از محصولات این شرکت یک ماده ی پوشاننده ی زخم مبتنی بر پرده آمنیوتیک است که مملو از مواد مغذی و فاکتورهای رشد می باشد. این پانسمان در انواع زخم‌های مزمن کاربرد دارد ولی بیشتر برای زخم‌های ناشی از سوختگی مفید است زیرا پس از مدتی زخم پوش جذب می شود بنابراین بیمار درد ناشی از تعویض پانسمان را تحمل نمی‌کند.

خانم ابراهیمی که دانشجوی دکتری رشته مهندسی پزشکی است، خاطرنشان کرد:‌ این پانسمان چندلایه‌ای هم برای زخم‌های دیابتی و هم زخم های بیماری ایی ‌بی (پروانه‌ای) تولید شده است که هنوز در مرحله تست‌های بالینی و تلاش برای دریافت مجوزها است.

به گفته ابراهیمی این ماده ی پوشاننده ی زخم به دلیل پوشش پولی‌اورتانی حالت فوم دارد و خواص مکانیکی خوب آن سبب می شود که از ۳تا ۷روز بر روی زخم بیماران ایی‌ بی بماند و شرایط زندگی را کمی برای آنها راحت تر کند. این زخم پوش دارای سه لایه است؛ لایه اول چسب ایمنی(safe tag) است که وقتی چسبیده می‌شود، موقع جدا کردن از پوست آسیب مجددی به پوست وارد نمی کند، لایه ی بعدی یک لایه پلی‌اورتان و لایه نهایی که خود زخم را می‌پوشاند.

این پانسمان هوشمند نانو برای زخم هایی که شکل نامعمولی دارند یا عمیق هستند و با پانسمان‌های معمول نمی‌توان آنها را پوشش داد، قابل استفاده است. پزشک پودر مذکور را روی زخم می‌ریزد، سپس سرم نرمال سالین را به آن اضافه می‌کند، وقتی به شکل پیوسته درآمد و روی زخم را پوشاند، روی آن یک بانداژ قرار می دهد. این زخم پوش را فقط یک شرکت آمریکایی تولید می‌کند و به دلیل تحریم‌ها به سختی وارد کشور می شود و قیمت بالایی دارد.

دریافت مجوز مانعی بزرگ‌تر از چالش‌های علمی تولید محصول

ابراهیمی در مورد محصول دیگر این شرکت توضیح داد: متوقف کننده ی خونریزی است که شامل یک پودر بندآورنده خون است که توسط محققان این شرکت تولید شده است و بر پایه سلولز اکساید و کپوتان عمل می‌کند.

او یادآور شد: این محصولات مستقل از بدن بیمار و به وسیله فاکتورهای موجود در محصول خون را بند می‌آورند، در نتیجه برای افرادی که مشکل انعقاد خون دارند مانند بیماران هموفیلی هم کاربرد دارد. ویژگی برتر این محصول این است که در کمتر از یک دقیقه با تولید لخته‌، خونریزی را متوقف می‌کند و در تصادفات، فوریت‌های پزشکی و تصادفات و حتی برای کوهنوردان نیز کاربرد دارد.

ابراهیمی افزود: تامپون‌های بینی و دندان تولیدی این شرکت هم برای بند آوردن خون در بینی و دندان استفاده می‌شوند و طی ۴۰ثانیه خون را بند می‌آورند.

وی همچنین در مورد روند کاری این شرکت گفت: ما حداقل ۱۰سال پیشینه تحقیقات علمی داریم ولی از سال ۱۴۰۰ ثبت شدیم و به صورت جدی وارد بازار نشده‌ایم. ۶نفر در این شرکت مشغول به کار هستیم که همه در رشته مهندسی پزشکی تحصیل کرده‌ایم.

این محقق مهم‌ترین مشکل را دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو و تجهیزات پزشکی دانست و گفت: اقدام و دریافت مجوز از این سازمان‌ها به اندازه‌ای دشوار است که طراحی و ساخت و توسعه محصول سخت نیست. ما برای دریافت مجوز محصولات شرکت با هر دو سازمان روبرو هستیم.

منبع:

www.irna.ir